Mumble Nézet News Hasábok Régi Játék oldalak Szolgáltatás oldalak Partner oldalak
Bezárás

CSHU - Hungarian Counter-Strike Portal

Fogadóiroda Tovább

Kredited: 0  |  Találati arányod: 0%

Ez az a jövő, amit mi keresünk

Cikkek/Interjúk 2013. február 26. Pene 17 hozzászólás 22120 olvasás Címkék: stream Steam Facebook konzol Playstation Sony Youtube felhő

Ez az a jövő, amit mi keresünk

Az IDDQD-n belebotlottam egy cikkbe, ami a Sony - még készülő - PS4-ét veszi górcső alá. A téma első pillantásra teljesen offtopiknak tűnt számomra. De rá kellett jöjjek, mégsem az.

A cikk röviden összefoglalva a következőről szól: Pár napja a Sony bejelentett pár újdonságot a készülő Playstation 4-ével kapcsolatban. A bemutatón - többek közt - a fenti képen látható kontrollerről is szó esett, de hallhattunk a Gaikai nevű felhő-alapú rendszerükről és még sok minden másról is, amiket viszont nem részleteznék itt, mert ezek az információk főleg a konzolok világában mozgó játékosok számára érdekesek. A cikk elég erősen fikázza a Sony új fejlesztéseit, és véleményem szerint nem látja a fától az erdőt. Pontosabban annyira egy nézőpontból (otthon ülő, single player játékos) szemléli a bejelentéseket, hogy a mögöttes lehetőségeket észre sem veszi. Mert miről is van itt szó? Például arról, hogy a fenti kontrolleren van egy share gomb, amivel instant meg lehet osztani az éppen aktuális játékélményt valamilyen közösségi felületen.

Képzeljük csak el mekkora májer dolog lenne, ha CS-ben az F11-re és az F12-re bindelhetnénk azt a parancsot, hogy a megnyomása előtti 30, illetve 60 másodpercnyi, a mi szemszögünkből látott jelenetet visszamenőlegesen instant demózza. Sőt! Teszem azt a játék bezárásakor kérdezze meg, hogy a most felvett demókat alakítsa-e át egyből videóvá, majd pakolja-e fel azt a Youtube-ra az előre megadott accountunkkal, s ezután pedig ossza is azt meg mondjuk a Steamen felvett barátainkkal és/vagy a Facebookon.

Persze az is király lenne, ha SC2-ben - ugyanezen elv mentén haladva - egy előre beállított gomb megnyomásakor az online barátainkat meghívhatnánk az éppen folyamatban lévő 1v1-ünkbe spektelni, csak hogy láthassák amint White-Ra bealáz minket, vagy éppen megmutathassuk nekik hogy csízeltünk be egy noobot. Tudom, tervben van hasonló, de annak lehetőségei a bnet-re szűkülnek.

Fogalmam sincs, hogy pontosan mire lesz és mire lehet majd jó a külön "Share" gomb, de nem kell hozzá nagy tehetség hogy rájöjjünk: a PC-s midcore és hardcore játékosok számára valami hasonló feature maga lenne a mennyország. Az adott meccs lemegy, replay/demo instant elkészül, lobbyban rábökünk a share-re (vagy megnyomjuk a beállított billentyűkombinációt), a felhő-alapú szerverre vagy a Youtube-ra feltöltődik a cucc pillanatok alatt és máris megy az automatikus poszt a Google+-ra vagy Steamre az online barátoknak, akik már nézhetik is a hentelést.

És hogy miért is emlegetem ennyit a Youtube-ot? Meg lehet nézni milyen partnerekkel rendelkezik máris a Gaikai... Gondolom senkinek nem mondok újat azzal, hogy a League of Legendsben vagy éppen a Twitch.tv-n tízezrek követik figyelemmel az arcunkba tolt streameket (nem egy bejegyzésünk foglalkozott már az online streamelés elképesztő sikeréről és fejlődési potenciáljáról).

A LoL streamek sikerének kulcsfontosságú mozzanata az, hogy szinte ki se kell lépnünk az adott játékból. Gondoljunk csak bele, hogy mennyivel jobban magába tudná szippantani a játékosokat egy CoD-ba oltott Facebook. Hentelsz valami random publik pályán, de már kicsit unod. Jön a kis popup bal lent, hogy "ctpt|kispista" haverod éppen most lőtt egy ace-t waron. Klikkelsz egyet, és miközben a pub szerveren átmész spectator módba (automata módon), közben máris nyílik a videó és ámulsz. Aztán meg persze mehetsz vissza játszani.

De a fentieken kívül azt is elképzelhetőnek tartom, hogy korrekt konfig esetén a "Share" gomb megnyomásával automatikusan fellövöd az éterbe a játékodat, amit a barátaid egyből nézhetnek is, kommentelhetik is a látottakat, netán át is vehetik az irányítást. Persze a felhő-alapú szolgáltatás elvileg arra is jó, hogy te végső soron ne a saját gépeden, hanem egy távoli szerverpark gépén játsszál és arról csak a streamet kapd, ami természetesen szintén tovább bővíti az így is szinte végtelen lehetőségek tárházát. Vagy éppen a Twitterhez hasonlóan fel tudnál iratkozni profi honfitársaid csatornájára, és amikor látod, hogy DoZeR játszik, élőben követhetnéd őt, némileg késleltetve persze. És mindezért cserébe az [insert_random_CS_map] falain itt-ott reklámok futnának.

Csak a Twitch.tv-n keresztül jelen pillanatban is százezres nagyságrendben néznek különböző streameket a játékosok. És még hány száz ilyen platform lehet? own3d, HLTV-k, Garena stb. Biztos vagyok benne, hogy egyszerre milliós embertömeg követi folyamatosan azt, ahogy mások játszanak. És ez az elektronikus sport egyik alapja. A nézettség.

Ahogy a fociban sem Messik tartják el a játékosokat, úgy itt sem Fatal1tyék az a közeg, akikért ez az egész iparág egyáltalán létezhet. Természetesen ők is szerves részei, de a meccsre járó apukák és a LAN-okat fotelből követő tinédzserek azok, akik a sztárokon keresztül hirdetett termékeket végső soron megveszik. Legyen az akár egy új videókártya, egy 10 dolláros pet a WoW karakteredhez vagy éppen virtuális arany. Hadd ne ecseteljem, hogy mekkora potenciál rejtőzik az online streamekbe bújtatott marketingben...

Egyszóval az, amit a Sony pár napja bemutatott, az az esportok szerelmeseinek remélhetőleg a közeljövő fejlesztéseit, az esport kitörési pontjait jelentik. De nem csak előbbiek számára lehet ez áldásos. Már a casual és midcore játékosoknak is hatalmas közösségi élményt nyújthat az, hogy a barátaikkal könnyebben játszhatnak, s ennek az egész képzelgésnek egy sokkal komolyabb szintjén pedig a köztük lévő interakció összessége is zajlhat a kedvenc játékukon belül. Ha nem kellene külön játék, böngésző, Teamspeak és egyéb program ahhoz, hogy átélhesd mások élményeit (is), hanem egy platformon belül elérhetnéd mindezt a neked szimpatikus arcokkal együtt, nos, az lenne az igazi user friendly megoldás.

A Facebook sikere ne lenne elég szemléletes példa arra, hogy mennyire megváltoztak a szociális kapcsolatok? Pont, hogy "a közösség lesz az, ami miatt én majd újra megtalálom a boldogságomat a játékok világában", és ami miatt bárki más is. Egyre kevesebben lesznek azok, akik magányosan akarják tolni a single player missziókat. Sokkal élvezetesebb akár kooperálni, akár versenyezni a barátaiddal vagy a barátaid ellen. Ez az a jövő, amit mi keresünk, és ez az a jövő, ami már régen elkezdődött...

avatar #17
wtyw június 29. 05:32 79 hozzászólás 3230.
British remained converse chucks silent. barbour mens jackets Murmur nike store duration nike air max 2015 than converse outlet simply nfl patriots made cheap oakley sunglasses a hollister vow nfl lions to christian louboutin shoes be polo outlet online longer, givenchy bags outlet because people also designer handbags pray uhren to timberland homme God air max 2015 to north face pas cher bless nfl vikings gave michael kors bags a cheap eyeglasses long air max 2014 number michael kors purses of michael kors black friday sound ray ban black friday up, true religion people russell westbrook jersey have ralph lauren to coach outlet ride michael kors their prada sunglasses livestock. mont blanc pens The wholesale handbags boy chrome hearts jewelry and michael kors the soccer shoes British coach outlet sale bought roche run camels, nike air max they kevin durant shoeskobe bryant shoes have rayban sunglasses some northface difficulty nfl buccaneers climbed hump. air max shoes British adidas neo boys riding indiana pacers camels louboutin shoes feel adidas sneakers sad, houston rockets because mcm outlet it vans outlet wants asics gel laden coach factory outlet online with several red bottoms boxes soccer outlet online of coach factory outlet online heavy wedding dresses uk books gafas oakley us. nike free run If michael kors australia we louboutin look carefully giuseppe zanotti you replica rolex will michael kors outlet online find instyler ionic styler that hilfiger outlet parents christian louboutin often adidas.se think burberry outlet that nop jerseys we www.tommyhilfiger.nl always dallas mavericks jersey think we cleveland cavaliers jerseys are rayban better abercrombie than memphis grizzlies them bcbg dresses some roshe run more; michael kors bags like stars dsquared2 shoes in ray ban sbocco the sky, burberry handbags rain oakley sunglasses outlet or asics shine, ray ban sunglasses they nfl raiders are michael kors bags overtly hollister or portland trail blazers covertly michael kors bags watching zapatillas nike us, timberland outlet worried we coach outlet eat nfl azcardinals well, denver nuggets wear polo ralph well, the north face live barbour women jackets well, nfl saints so cheap jerseys we longchamp outlet must keep nike free 5.0 in coach outlet online mind: kate spade outlet online "often a longchamp black friday phone cheap glasses call ralph lauren uk to distant pandora parents burberry outlet online and mcm handbags tell nike free shoes them baseball bats we're cheap oakley sunglasses all ray ban outlet well!" they nike.de sleep utah jazz will michael kors v?skor wake barbour mens jackets up prada outlet laughing. cheap michael kors Heart vans schuhe to chi hair heart supra shoes distance thomas sabo uk actually marc jacobs outlet so simple.Why nfl bears can nike mercurial compass longchamp taschen to supra footwear draw air max a coach outlet circle. relojes especiales Because michael kors during giuseppe shoes the day knicks jerseys she ray ban sunglasses outlet is dsquared2 jeans like woolrich outlet online the nike air sun nike outlet store in air max 90 the nfl dolphins sky, always nfl broncos an longchamp outlet optimist, orlando magic giving everyone beats audio happy. She longchamp is nba jerseys like new balance shoes the san antonio spurs night salvatore ferragamo sky nike air force the bos jersey moon, sac jerseys always burberry outlet online quiet ray ban wayfarer to philipp plein clothes listen, free run to help air max everyone nike air max out ralph lauren outlet online of nike max the cheap jerseys gloom. barbour outlet She is air jordan shoes the spring ralph lauren outlet Primula ray ban sunglasses tender michael kors outlet online sale Liuya cheap jerseys bring burberry bags outlet the warmest rhythm; north face she nfl seahawks is tommy hilfiger the omega watches cool swarovski jewelry summer hugo boss outlet breeze, bring hollister clothing store the most comfortable chicago bulls feeling; she is the toronto raptors golden coach factory outlet online autumn fendi outlet online colors, huaraches bringing ray-ban sunglasses the nba jerseys joy of timberland shoes harvest; oakley sunglasses outlet winter ray ban outlet she prada handbags is nike huaraches pure burberry white cheap oakley spirit, nike roshe with pandora her nba jerseys eyes nfl packers looking nike air max at beats by dre this pandora rings pristine fidget spinner world, tommy hilfiger hope burberry online shop that cheap michael kors it designer handbags can cheap basketball shoes soon nike air max 2014 bring adidas shoes outlet this adidas shoes world softball bats to burberry handbags every kanye west shoes corner hermes outlet filled tommy hilfiger online shop with nike air pure nfl redskins and simple, nike outlet so katespade outlet that ralph lauren shirts the white lacoste polos world suns jerseys of coach bags dirt clean slate, nfl 49ers so hollister kids to baseball jerseys decorate mcm bags the coach black friday white louboutins world roshe run beautiful, coach factory outlet online so longchamp white coach outlet online to burberry tell us what hollister co is coach factory online black michael kors handbags and bottega what is louboutin white, swarovski australia so cheap nike shoes white juicy couture to ferragamo restore oakley the michael kors handbags beauty burberry sale in levis outlet store our michael kors outlet online hearts.Quiet ferragamo shoes good longchamp handbags time, the prada end jimmy choo shoes is nike roshe the vicissitudes ralph lauren black friday of nike outlet life; polo ralph lauren the lunette ray ban pas cher years polo ralph lauren outlet online speechless, hollister online shop deutschland never look replica handbags back. burberry uk Xu coach black friday some reebok regret, coach outlet but ecco women shoes do cheap ray ban not cheap oakley sunglasses welcome celine black friday a nfl falcons return nfl texans once plein outlet owned; oakley Xu nfl titans some oakley prescription comfort, nfl cowboys but the north face outlet can ralph lauren not swarovski find jerseys from china a nike outlet safe juicy couture clothings heart. the north face Life rayban may pandora be hogan shoes outlet given roshes to nfl steelers us free running too nike free shoes little, ralph lauren uk not oakley sunglasses cheap enough replica watches time thomas sabo to jimmy choo have replica watches a swarovski good, salomon schuhe it nfl rams flows air max 95 away michael kors bags from nike mercurial vapor hands; fake rolex perhaps true religion jeans women we ray ban zonnebril are ua stephen curry faced michael kors handbags with burberry handbags too milwaukee bucks many swarovski lives flat iron lost, hilfiger not marc jacobs handbags know north face backpacks how vibram shoes to nike air force cherish, armani clothing blink lunette oakley pas cher of true religion outlet an cheap true religion eye, ray ban an polo ralph lauren outlet instant, mcm bags it was ralph lauren tracksuits gone. ray bans Years shop coach factory well, new balance store life rolex replica is so. nfl bengals Faced occhiali oakley With mcm backpack outlet a nfl bills calm new balance heart, michael kors calm burberry outlet online acceptance. converse Perhaps, it watches is michael kors the nfl jerseys rainbow after iphone 5 cases the ed hardy clothing rain, nike online colorful oakley outlet online Xuanmu; the north face perhaps, washington wizards is hermes birkin the scarpe hogan month air jordan under puma the nike.dk stars bottega veneta bright.Sometimes replica watches life minnesota timberwolves and pistons jersey we new balance always kobe bryant jersey like jordans for sale to nfl giants joke: adidas obviously dre beats do north face outlet not want nfl ravens to do rolex it nets jersey unknowingly air jordan retro done; babyliss really cheap jerseys do coach purses not nike huarache want oakley sunglasses to long champ say, tory burch sale but nfl browns can air jordans not ray ban sunglasses help shoes on sale to michael kors outlet say. ralph lauren polo Do michaelkors.com not michael kors bags fret, montre pas cher do not adidas.de regret, life womens hoodies is ralph lauren outlet like jordan shoes that. charlotte hornets jersey With pandora jewellery a michael kors outlet calm converse shoes mind tommy hilfiger outlet stores to kate spade deal louboutin outlet with michael kors purses a nike.com hot jerseys from china orbital tears true religion jeans outlet to jerseys from china moist. timberland boots I calvin klein regret nike air max not ray ban ever experience mizuno running shoes how nfl chargers how ralph lauren online unbearable michael kors outlet online failure, but valentino shoes outlet there oakley black friday is new balance a bcbg max azria bright hermes bags future oakley sunglasses but salvatore ferragamo not hard nfl chiefs to swarovski crystal grasp; jordan release dates frustrating hogan not barbour women jackets do vans shoes things oakley how adidas superstar disappointed, but nfl panthers it nfl eagles is nike.se obviously ralph lauren factory store a clothing websites chance iphone 4s cases to mia jersey sit polo ralph lauren outlet back prada outlet and do gsw jerseys nothing polo ralph lauren to polo ralph lauren remedy coach handbags outlet and think. Just feel philadelphia 76ers jersey a ray ban sunglasses conviction, pandora bracelets heartfelt nfl colts sentiment, mbt shoes outlet people face puma outlet store to burberry handbags face things, everything oakley outlet will cheap oakley become cheap true religion bland, versace shoes outlet inner nfl jets conviction celine handbags will michael kors outlet online sale light nfl jaguars up north face jackets your beats by dre life ralph lauren to help los angeles clippers you nike tn requin kate spade outlet
avatar #16
bazsowicz 2013. február 27. 2040 hozzászólás 143.
Válasz Pene #13. hozzászólására
én hetekig csak klaviatúrával toltam anno a quake-et, természetesen multiban, lanon. aztán egyszer csak beköszöntött az oldalazás és fel le nézegetés lehetősége is, mikor megfogtam az egeret is:D pár nap és megszokod, de nagyon megéri. olyasmi, mint amikor anno dotában bejött a dotakeys, és át kellett szokni a szokásos gombokról logikusabb elrendezésűekre. de az is nagy előrelépés volt.

bazso: annyira nem érdekel a téma, hogy olyan mélyen belemenjek, mint például te. csupán a reakcióimat és érzéseimet szoktam kiírni magamból. a mondandód is majd' teljes egészében elfogadom, s a nem is túlságosan bújtatott kritikai megjegyzéseket is észlelni és érteni vélem. vélhetően sokkal jobban átlátod a játékipar mélységeit nálam.

ettől függetlenül az utolsó három bekezdésedben szerintem egyáltalán nincs igazad. aki amúgy is idiótaságnak tartja a számítógépes játékokkal való időtöltést, annak magyarázhatod akár einsteini szinten is, hogy márpedig ez milyen hasznos. egyszerűen a harmadik mondatnál faképnél hagy, vagy Tiedmann nevénél képen röhög, hogy hagyjad már ezt a fellengzős szöveget. arról nem is beszélve, hogy nagy tömegek előtt maximum vágókép lesz az egyetemi szinten, de száraz módon magyarázó személyből, s helyette inkább bevágnak három ökörködő tizenkétévest és két konzolszakértőt, amint átordibálnak egymásnak a gépek mellől. de cáfolj meg kérlek, és a szakirodalom alapján röpke öt-tíz mondatban vázold kérlek úgy a helyzetet, hogy az a te kritériumaidnak is megfeleljen és ne unják magukat halálra a fókusz nézői (ismerve a haza médiát, más műsorsávban úgysem lesz ennek helye). és semmiképpen se vedd támadásnak a mondandóm, ilyen szinten még tényleg érdekel a téma, de könyvek sokaságát nem fogom elolvasni csak azért, hogy megvilágosodjak teljesen e témában.

a fent vázoltak helyett az általam vizionált útnak - szerintem - sokkal nagyobb esélye van arra, hogy előremozdítsa az esport szekerét. a streamen keresztül történő nézettség azért (is) fontos, mert valamit (élőben) látni, s utána esetleg ki is próbálni sokkal hatásosabb, mint arról csak egy száraz előadást hallgatni. ha valami látod, hogy színes-szagos, az jobban megfog. ha valamit pedig nem csak nézni, de irányítani is lehet, az még jobban leköt. a gyerekeket meg főleg. a lolnak nem véletlen olyan fiatal a játékosbázisa. ingyenes, csillog-villog stb. és ezek a fiatalok már ma is látják, ahogy az apjuk néha leül játszani. ebbe a közegbe szocializálódtak, szocializálódnak bele. netcafék mindenhol, számítógépek és mobil eszközök otthon stb. ezek a tömegek fogják adni a bázisát a professzionális esportnak, s számodra bármennyire is fáj ezt olvasni, de közülük fog kikerülni a következő Boxer. rohadt nagy általánosság, de igaz.

azt hiszem viszont te is elfelejtesz valamit: annak a témának is komoly szakirodalma van, ami a közérthetően előadott, mégis magas szintű tudás átadásának problémájáról szól. sajnos nem bővelkedünk Öveges professzorokban és Juhász Árpádokban. épp most jöttem egy Csányi Vilmos "előadásról", teljesen tisztában vagyok azzal, hogy milyen az, amikor valaki szórakoztatva is tud tömegeket tanítani. attól, hogy valaki valamilyen tudományterületen szakértő, még nem biztos, hogy kamatoztatni is tudja ezen tudását annak érdekében, hogy szűken vett szakmája felé terelgesse az embereket. száraz szakmai szöveggel nem lehet embereket megfogni, de az is igaz, hogy a ló túloldalára sem kell átesni és wcg kvalin szépségversenyt rendezni. ezért is lenne értékes, hogy ha rendelkezel olyan tudással, ami szerinted is alkalmas arra, hogy változást hozzon, azt oszd meg. rendszeresen, nagy tömegek előtt. régebben legalább blogoltál :-/

a hazai esportról alkotott véleményemet pedig a globális helyzetet górcső alá vevő cikkemmel összemosni abszolút felesleges. szezont a fazonnal. az egyetlen közös bennük, hogy érzésekre alapultak és a lehetséges jövőről szólnak.

és a végén még szeretnélek szembesíteni saját magad által írtakkal:

"Tartalommegosztás és közösségi kapcsolatok, azaz MySpore. Megegyezik a második generációs internetes szolgáltatásokkal, nevezhetjük akár Spore 2.0-nak is, mindenki a többiekért, többiek a szociális közösségért. Megoszthatjuk lényeinket, videofelvételeket készíthetünk, létrehozhatjuk saját kommunikációs-, hírcsatornánkat a Sporecast révén, melynek segítségével minden lépésünket, tartalmunkat megoszthatjuk a többi játékossal. Bármikor. Jenna elárulta, hatalmas erőbedobással dolgoznak a rendszeren, a Spore megjelenése után nem állhat meg az élet a közösségi rendszerben, ha a felhasználókat tekintjük a játék szívének, akkor a MySpore-t megilleti a tüdő elnevezés. Elfelejtettem volna megemlíteni a multiplayer támogatást? Egy támogatott mód lesz, tessék felkészülni: közösségi tartalommegosztás!"

ha azért a valamiért, amit közösségi tartalommegosztásnak neveztél, s amiért látszólag oly annyira rajongtál, hogy még egy felkiáltójellel is kifejezted ezt (lehet, hogy furcsa számodra, de tudom, hogy nem nagyon használsz ilyen írásjelet), nos, akkor számomra különösen furcsán hat, hogy egy ugyanilyen témát boncolgató, s ugyanilyen érzelmek által íródott bejegyzést a lentebbi módon minősítesz.
Véleményem szerintem gyakran elbeszélünk egymás mellett, hiszen számos témakörben egyezik véleményünk, nem véletlenül fogalmaztam korábbi hozzászólásomban úgy, miszerint a játékosok mindennapjaihoz immáron elválaszthatatlanul hozzátartozik a netes játékközvetítések figyelemmel kísérése. Ahogy írtad is: színes-szagos, jobban megfog, és leköt és így tovább. Ebben is egyetértünk, hiszen lejegyeztem, mennyire hatalmába kerítik az embert a közvetítések. Mindössze azt tartom elhamarkodott kijelentésnek, hogy a hatalmasra duzzadt játékosok tömege önmagától, különféle közösségi szolgáltatásokon keresztül megindulna az eSports irányába. Természetesen ezek a játékosok alkotják az utánpótlásunk gerincét, természetesen innen fognak kikerülni a következő generáció sztárjátékosai, de hangsúlyozom immáron sokadik alkalommal, maguktól nem fognak tömegesen átvándorolni. Ahogyan fogalmaztam korábban:

„De alapvetően mi történik, akkor, ha milliárdok néznek közvetítéseket, de nincsen egy platform, amely úgymond katalizátorként működve beolvasztaná ezeket a POTENCIÁLIS játékosok abba a szubkultúrába vagy gaming nichebe – vagy nevezzük annak, aminek csak akarjuk -, amit Magyarországon is eSports-ként definiálunk, de halvány lila fingunk sincsen, mit is jelent valójában, ha nem a Wikipédián olvasnánk utána. Fantasztikus, van egy FELHASZNÁLHATÓ ALAPUNK. És?”

Számos példával szolgálhatok azzal kapcsolatban, hogy az eSports iránt érdeklődő játékosoknak segítséget és egy olyan felületet, platformot kell nyújtani, melynek közvetítésével beolvadhatnak, csatlakozhatnak az elektronikus sportok világához. Jelen pillanatban abban a szerencsés helyzetben tudhatom magam, hogy minderről első kézből, a saját tapasztalataim alapján nyilatkozhatok, azaz nem légből kapott dolgokról beszélek.

Szóval az elmúlt hetekben elindítottunk egy olyan projektet a hazai Team Fortress 2 játékosok számára, melynek keretében bevezetjük őket a versenyszintű TF2 világába. Ezzel kapcsolatban rendelkezem friss tapasztalatokkal. A projektről röviden: olyan játékosokat „nevelünk”, akik ilyen vagy olyan okok miatt, de eddig nem tudtak bekapcsolódni a kompetitív Team Fortress 2 vérkeringésébe, de nagyon szeretnének már kimozdulni a publik-szerverekről esetleg fejleszteni már meglévő tudásukat. A projektre jelentkezők tapasztalt hazai játékosok segítségével trenírozzuk, legalábbis tervezzük egyelőre. Egyesek semmilyen tapasztalattal sem rendelkeznek, míg mások már csapatoztak korábban, többen ismerik a TF2 versenyoldalát stb.

Ami igazán érdekes és felveti a kérdést, miszerint kizárólag közösségi felületeken keresztül lehet-e új játékosokat szerezni: akik közülük folyamatosan nézik a profi csapatok meccseit, a magyar streameket, figyelemmel követik a ligákat többször is elgondolkodtak azon, hogy belekóstolnak a versenyszerű játékba, de semmilyen segítséget, kiindulási pontot nem találtak. Másik esetekben pedig átláthatatlan volt számukra a helyzet és inkább hagyták fenébe az egészet. Mindezeket a projekt első nagygyűlésén hallottuk. Pedig a Team Fortress 2 nem az a játék, mely nem rendelkezne kismillió közösségi funkcióval, stream adásokkal és szociális felületekkel. Ahogyan te is mondtad, kaptak egy kezdő lökést és ennyi. Úgy gondolom, a játékosok nagy része magától nem fogja rászánni magát, hogy egyedül boldoguljon, csak egy bizonyos, sajnos mérsékelt százaléka. Továbbá, mikor a magyar publik-szervereken hirdettük a kezdeményezést megdöbbentő volt szembesülni vele, hogy milyen sokan tisztában vannak a versenyszerű TF2-vel, néznek is meccseket, aktív közösségi szereplők, de egyszerűen nem érdekli őket a játék komolyabb oldala.

Szóval a projektünkkel megteremtettük azt az általam sokszor emlegetett platformot, melynek segítségével a kompetitív játék irányába terelhetjük a jelentkezőket, hiszen mint többen elmondták, ha nem lenne egy ilyen projekt nem is jöttek volna. Ezért fontos az, hogy mi, akik benne vagyunk az eSportsban, megszólítsuk a játékosok tömegeit és ne csak potenciális tömegként tekintsünk rájuk, mert külső behatás nélkül nem fognak jönni. A milliós nézettségi statisztikákra is szükségünk van az előrehaladáshoz, de egy bizonyos szinten már csak egyszerű külcsín.

Abban ismételten kiegyezhetünk, hogy amennyiben kizárólag a hazai elektronikus sportélet korábbi média-megjelenéseit vesszük figyelembe, úgy kijelenthetjük, hogy az eddigi próbálkozásink néhány kivételtől eltekintve sorra megbuktak. Éppen miatt hozakodtam elő a paradigmaváltás lehetőségével, ugyanis ha a jövőben egyáltalán lesz még lehetősége a magyar eSports életnek megjelenni bármilyen médiafelületen, miért ragaszkodnánk egy – véleményen szerint - olyan hiányosan és rosszul felépített gondolkodásmódhoz, mely többször is megbukott, valamint rossz színben, idiótáknak tüntetett fel bennünket (még akkor is, ha ebben is minden esetben mi voltunk a hibásak, hanem például az irányított lejáratás)? Ahogyan neked is megírtam, direkt dobálóztam olyan professzorok és kutatók nevével, akik egyetemi szinten foglalkoznak a játékokkal, azon belül is az elektronikus sportokkal.

Egyrészt az általam – sajnos vagy nem sajnos – közismert provokáció eszközével éltem, hogy a lehető legtöbb ember figyelmét felkeltsem, miszerint az eSports már nagyon régóta nem arról szól, hogy az egymást halomra lövő játékosokat hirtelen körülnőtte egy komplett iparág, mely úgy működik, és azt magyarázunk bele, amit csak szeretnénk. Másrészt pedig minden olyan tudásanyag rendelkezésünkre áll, melyek felhasználásával segíthetünk magunkról lemosni a ránk sütött bélyegeket. Jogos a kérdés: de hogyan?

Nos, én így látom: ahogyan a Wikipédiás részben is megírtam, gyenge lábakon álló meghatározásokkal és nevetséges összefüggésekkel próbálunk érvényesülni immáron esztendők óta. Ezzel kapcsolatban igazán nagy problémám, hogy nem tudunk úgymond magasan jegyzett szakemberekre és munkákra hivatkozni, melyekkel amúgy sokkal nyomatékosabban alátámaszthatnánk törekvéseinket. Sokkal komolyabban tekintenének ránk, amennyiben olyan neves és elismert szakmabeliek munkásságára tudnánk hivatkozni, amelyeket jelentősen nehéz meghazudtolni. Szó sem lenne arról, hogy megpróbálnánk valamit elhitetni az emberekkel, amivel mi sem vagyunk teljesen tisztában, elvégre tucatnyi referenciát és példát tudnák felmutatni az eSports valósságáról. Úgy látom, így több esélyünk lenne megfogni az emberek többségét, akik állandóan „bizonyítékokat” keresnek, vagy csak akkor hisznek valakinek, valamiben, ha arról nálunk valamilyen diplomákkal és papírokkal elhalmozott szaki is értekezett vagy egyetértett. És még nem is hazudnánk. Természetesen ez sem tökéletes, lehet ugyanúgy nem vesznek majd róla tudomást, vagy okoskodásnak nevezik, nem értenek vele egyet.

Az viszont egy nagyszerű kérdés, hogyan lehetne mindezt érthető és könnyen fogyasztható módon átadni, akár a Fókusz nézőinek is. Gyakran felmerült bennem az ötlet, hogy egy monstre, de élvezhető cikksorozat keretében tisztába teszem a dolgokat és adok egy olyan támpontot, melyre bárki hivatkozhat, akkor, ha az eSports létjogosultsága mellett szeretne biztos lábakon álló érveket felvonultatni. Ellenben ez borzasztóan nehéz feladat, még annak fényében is, ha 25 – 30 dollárokat nem játékokra pazarolok, hanem tanulmányokra. Szóval kérdésedre válaszolva: jelenleg még én sem tudom tömören, öt-tíz mondatban megfogalmazni. (Zárójelben megjegyezném, utalva az előző bekezdésben megfogalmazottakra is, hogy ezekben a bizonyos tanulmányokban is vannak szerintem igen gyenge lábakon álló magyarázatok és kierőszakolt következtetések, melyek alapján néha már én összezavarodom).

De mindenképpen lehetséges és érdemes megpróbálni ezt az utat, mert mint mondtam, a másik már járhatatlan. Az ellen pedig semmit sem tehetünk, hogy a tévék, rádiók milyen undorító módon vágnak össze egy eSportsról szóló anyagot. Ha sikerülne is meggyőzőnek lennünk, mint ahogy írtad is, néhány piszkos trükkel vágóhídra küldhetnek minket.

A közérthetően előadott, mégis magas szintű tudás átadásának problémájáról. Sajnálom, hogy nem tudtál részt venni az OGC szerkesztői megbeszélésen, ahol a megjelenteknek a következő kérdést tettem fel: az mind szép és jó, hogy ezerrel fogjuk csapatni az eSports kontentet, de valaki már elgondolkodott azon, hogy egy eSports fókuszú oldal miért szenved hiányt egy olyan központi, vagy Wiki-szerű gyűjtőoldalban, amely információkkal gazdagon ellátott és közérthető módon taglalja az eSports alapvető kérdéseit? Ahol minden érdeklődő, legyen szó a témában már jártás vagy teljesen tájékozatlan emberről, átfogó és pontos képet kap arról, hogy ez egy komoly dolog, nem valaki légből kapott tinédzser-álom?

Nekem is hosszú évekig tartott mire rájöttem, hogy híreink és írásaink nagyjából 90 százalékával ugyanazt a célközönséget szolgáljuk ki, akik már eleve benne vannak az elektronikus sportok világában és keveset, vagy egyáltalán nem törődünk azokkal a potenciális játékosokkal, akik például milliós számban néznek közvetítéseket. Ha csak magunkkal foglalkozunk, nem lesz új játékos bázis. Az is igaz viszont, hogyha lenne is egy ilyen magyarországi központi eSports oldalunk, akkor sem tudjuk kivédeni az emberi ostobaságot vagy tájékozatlanságot, ennek fényében például az áprilisi PlayIt játékfesztiválon egy kiküldött tévéstáb ugyanúgy hülyét csinálhat belőlünk vagy az egyszeri játékosokból, ha véletlenszerűen odamennek 4-5 gyerekhez és feltesznek nekik néhány kérdést.

Aki esetleg figyelemmel követi párbeszédünket, azoknak elárulom, hogy Pene hozzászólásának utolsó részében idézett szöveg egy általam publikált előzetesből származik. A cikk megszületésének körülményeihez hozzátartozik, hogy olyan esetekben mikor egy külföldi úttal egybekötött, goodie-csomagokban bővelkedő, megebédeltetős fejlesztői játékbemutatóra invitálnak, ahol hónapokkal korábban kezedben foghatok azt a korongot, amiért a világon milliók nyáladznak, majd megkérnek, hogy a következő lapon szereplő szempontok figyelembevételével (!) tegyél le az asztalra egy objektív (!) írást akkor – fogalmazzunk úgy – nehéz helyzetben van az ember fia, kifejezetten ha még főnöke is van. Mindezt az érzelmek kapcsán, főképp.

Félreértés ne essék, nem akarok én ezzel takarózni, mindig is károsnak tartottam, ha valaki eladja a lelkét az ördögnek, ellenben a mai napig, eddig a percig is ugyanolyan fantasztikus dolognak tartom a közösségi tartalommegosztást, mint 2008-ban. És itt álljunk meg egy pillanatra, emlékeim szerint a MySpore közösségi architektúrája 2008-ban, hangsúlyozom 2008-ban ténylegesen megérdemelte a felkiáltójelet. A jelen generáció játékaiban már én is megkövetelem ezeket a funkciókat. Korábban már sokat emlegettem a Team Fortress második részét, így maradjunk ennél a játéknál. Továbbra is zseniális húzásnak tartom, hogy halálunkat követően elmenthetjük az adott kör demóját és a játékba beépített szerkesztővel megvághatjuk, majd egy-két kattintással megoszthatjuk a YouTube-on vagy más közösségi csatornákon.

Azonban a tartalommegosztáson alapuló- és közösségépítő funkciók egymaguk nem jelentik az eSports fejlődését és jövőjét.
Death is the road to awe.
avatar #15
shaddam 2013. február 27. 906 hozzászólás 407.
Az iddqd-s srácnak fingja sincs miről írt. Ha ő írna ps3 tulajként egy héttel a többi platform előtt cikket a BF3 dlc-ről, ahol screenshotot hardver hiányában csak a tévéről lőhet telefonról rögtön átgondolná mit fikáz.
Mindenféle pluszhardver nélkül screenshotolhatok(pár napja van PS vitám, imádom ezt a feature-t), videót vehetek fel, streamelhetek. A barátom játékát meg nézhetem, sőt ha béna még segíthetek neki is. Ja és közben NULLA erőforrást vesz ez el a játéktól.
Érdekes módon azokban a ps3 játékokba ahol van alapból demó felvevés, és ennek videóvá konvertálása folyton futnak különböző bajnokságok( amik JÁTÉK SZINTEN támogatva is vannak)
Ismét csak: Az iddqd-s srácnak fingja sincs miről írt
"When the battlefield is under total control, war becomes routine." Solid Snake
avatar #14
BDLeonidas 2013. február 27. 337 hozzászólás 1132.
F11-RE HOGY LEHET BÁRMIT IS BINDELNI? AZ FOGLALT. ;;;;;;;;;))))))))))
avatar #13
Pene 2013. február 27. 7054 hozzászólás 10.
Válasz ThomasJR #2. hozzászólására
osztom a véleményed Az FPS + kontroller kombóról. Mondom ezt úgy hogy én XBOX360-on játszom, kontrollerral. Látom videókon hogy milyen PC-n a játék és irigykedem. Gyorsan tudtok fordulni és precízen lehet célon tartani. Ha én kontrolleren felveszem az érzékenységet, igaz hogy gyorsan tudok forogni, de felejtős hogy bárkit is eltaláljak, olyan rángatós lesz az analóg kar legkisebb mozdítására! A tank lövegtornya olyan lassan fordul, mintha kézzel csörlőzném, emiatt rendszeresen szanaszéjjel szivat akár egyetlen RPG-s is ha van némi sütnivalója...
Mégse merek PC-re átnyergelni, mert minimum 10 év lemaradásban vagyok kontroller+egér kombó használatában. Mindent bal kézzel kell csinálni a klaviatúrán, mint egy zongoristának. Én nem vagyok az :mosoly:;Ezt már nem hiszem hogy el tudnám sajátítani...:bocs:
én hetekig csak klaviatúrával toltam anno a quake-et, természetesen multiban, lanon. aztán egyszer csak beköszöntött az oldalazás és fel le nézegetés lehetősége is, mikor megfogtam az egeret is:D pár nap és megszokod, de nagyon megéri. olyasmi, mint amikor anno dotában bejött a dotakeys, és át kellett szokni a szokásos gombokról logikusabb elrendezésűekre. de az is nagy előrelépés volt.

bazso: annyira nem érdekel a téma, hogy olyan mélyen belemenjek, mint például te. csupán a reakcióimat és érzéseimet szoktam kiírni magamból. a mondandód is majd' teljes egészében elfogadom, s a nem is túlságosan bújtatott kritikai megjegyzéseket is észlelni és érteni vélem. vélhetően sokkal jobban átlátod a játékipar mélységeit nálam.

ettől függetlenül az utolsó három bekezdésedben szerintem egyáltalán nincs igazad. aki amúgy is idiótaságnak tartja a számítógépes játékokkal való időtöltést, annak magyarázhatod akár einsteini szinten is, hogy márpedig ez milyen hasznos. egyszerűen a harmadik mondatnál faképnél hagy, vagy Tiedmann nevénél képen röhög, hogy hagyjad már ezt a fellengzős szöveget. arról nem is beszélve, hogy nagy tömegek előtt maximum vágókép lesz az egyetemi szinten, de száraz módon magyarázó személyből, s helyette inkább bevágnak három ökörködő tizenkétévest és két konzolszakértőt, amint átordibálnak egymásnak a gépek mellől. de cáfolj meg kérlek, és a szakirodalom alapján röpke öt-tíz mondatban vázold kérlek úgy a helyzetet, hogy az a te kritériumaidnak is megfeleljen és ne unják magukat halálra a fókusz nézői (ismerve a haza médiát, más műsorsávban úgysem lesz ennek helye). és semmiképpen se vedd támadásnak a mondandóm, ilyen szinten még tényleg érdekel a téma, de könyvek sokaságát nem fogom elolvasni csak azért, hogy megvilágosodjak teljesen e témában.

a fent vázoltak helyett az általam vizionált útnak - szerintem - sokkal nagyobb esélye van arra, hogy előremozdítsa az esport szekerét. a streamen keresztül történő nézettség azért (is) fontos, mert valamit (élőben) látni, s utána esetleg ki is próbálni sokkal hatásosabb, mint arról csak egy száraz előadást hallgatni. ha valami látod, hogy színes-szagos, az jobban megfog. ha valamit pedig nem csak nézni, de irányítani is lehet, az még jobban leköt. a gyerekeket meg főleg. a lolnak nem véletlen olyan fiatal a játékosbázisa. ingyenes, csillog-villog stb. és ezek a fiatalok már ma is látják, ahogy az apjuk néha leül játszani. ebbe a közegbe szocializálódtak, szocializálódnak bele. netcafék mindenhol, számítógépek és mobil eszközök otthon stb. ezek a tömegek fogják adni a bázisát a professzionális esportnak, s számodra bármennyire is fáj ezt olvasni, de közülük fog kikerülni a következő Boxer. rohadt nagy általánosság, de igaz.

azt hiszem viszont te is elfelejtesz valamit: annak a témának is komoly szakirodalma van, ami a közérthetően előadott, mégis magas szintű tudás átadásának problémájáról szól. sajnos nem bővelkedünk Öveges professzorokban és Juhász Árpádokban. épp most jöttem egy Csányi Vilmos "előadásról", teljesen tisztában vagyok azzal, hogy milyen az, amikor valaki szórakoztatva is tud tömegeket tanítani. attól, hogy valaki valamilyen tudományterületen szakértő, még nem biztos, hogy kamatoztatni is tudja ezen tudását annak érdekében, hogy szűken vett szakmája felé terelgesse az embereket. száraz szakmai szöveggel nem lehet embereket megfogni, de az is igaz, hogy a ló túloldalára sem kell átesni és wcg kvalin szépségversenyt rendezni. ezért is lenne értékes, hogy ha rendelkezel olyan tudással, ami szerinted is alkalmas arra, hogy változást hozzon, azt oszd meg. rendszeresen, nagy tömegek előtt. régebben legalább blogoltál :-/

a hazai esportról alkotott véleményemet pedig a globális helyzetet górcső alá vevő cikkemmel összemosni abszolút felesleges. szezont a fazonnal. az egyetlen közös bennük, hogy érzésekre alapultak és a lehetséges jövőről szólnak.

és a végén még szeretnélek szembesíteni saját magad által írtakkal:

"Tartalommegosztás és közösségi kapcsolatok, azaz MySpore. Megegyezik a második generációs internetes szolgáltatásokkal, nevezhetjük akár Spore 2.0-nak is, mindenki a többiekért, többiek a szociális közösségért. Megoszthatjuk lényeinket, videofelvételeket készíthetünk, létrehozhatjuk saját kommunikációs-, hírcsatornánkat a Sporecast révén, melynek segítségével minden lépésünket, tartalmunkat megoszthatjuk a többi játékossal. Bármikor. Jenna elárulta, hatalmas erőbedobással dolgoznak a rendszeren, a Spore megjelenése után nem állhat meg az élet a közösségi rendszerben, ha a felhasználókat tekintjük a játék szívének, akkor a MySpore-t megilleti a tüdő elnevezés. Elfelejtettem volna megemlíteni a multiplayer támogatást? Egy támogatott mód lesz, tessék felkészülni: közösségi tartalommegosztás!"

ha azért a valamiért, amit közösségi tartalommegosztásnak neveztél, s amiért látszólag oly annyira rajongtál, hogy még egy felkiáltójellel is kifejezted ezt (lehet, hogy furcsa számodra, de tudom, hogy nem nagyon használsz ilyen írásjelet), nos, akkor számomra különösen furcsán hat, hogy egy ugyanilyen témát boncolgató, s ugyanilyen érzelmek által íródott bejegyzést a lentebbi módon minősítesz.
http://techno.org/electronic-music-guide/music.swf
avatar #12
hello_kitty 2013. február 26. 1633 hozzászólás 197.
Válasz Fygaroo #10. hozzászólására
Egy kortárs celeb idézetet áterőszakolva a következőket fűzném hozzá:
"Az elkeseredettségnek olyan szintjeit mutattad meg nekem, amelyekre nem voltam kíváncsi."
Ez nem elkeseredettség, hanem realitás. Hogy "nyaljak" egy kicsit, csupán megfogalmazta a marketingmaszlag mögötti lényeget. Magasztos eszmék mögé bújtatott és tudatosan generált ideálok/vágyak a pénzszerzés érdekében.
- Önben testet ölt az erőszakra való hajlam... - Higgye el nem vagyok őrült, a világ az amivel baj van...
avatar #11
bazsowicz 2013. február 26. 2040 hozzászólás 143.
Válasz Fygaroo #10. hozzászólására
Egy kortárs celeb idézetet áterőszakolva a következőket fűzném hozzá:
"Az elkeseredettségnek olyan szintjeit mutattad meg nekem, amelyekre nem voltam kíváncsi."
Aham.
Death is the road to awe.
avatar #10
Fygaroo 2013. február 26. 661 hozzászólás 560.
Válasz bazsowicz #9. hozzászólására
Bevallom őszintén, továbbra is nehezemre esik megérteni azokat az embereket, akik a nézettségi statisztikákban, kismilliónyi néző összegereblyézésében, valamint a komoly financiális vonzattal rendelkező - ízlésesen becsomagolt, cukormázba mártogatott marketingtörekvések és bigdata bányászprojektek árnyékában az ilyen-olyan, de mindenképpen a világmegváltás szintjére emelt közösségi funkciókból eredeztetik az eSports következő nagy bummját.

Azzal természetesen nem vitatkozhatunk, hogy a nézettség nagyszerű alapot, alapokat szolgáltathat az eSports számára, de ennél többet nem érdemes beleerőszakolni. Persze előhozakodhatunk mindenféle ötlettel, melynek többségét valamilyen formában már sikerült az okos embereknek megszilárdítaniuk és olykor ráerőszakolniuk a kedves játékosokra.

De alapvetően mi történik, akkor, ha milliárdok néznek közvetítéseket, de nincsen egy platform, amely úgymond katalizátorként működve beolvasztaná ezeket a POTENCIÁLIS játékosok abba a szubkultúrába vagy gaming nichebe – vagy nevezzük annak, aminek csak akarjuk -, amit Magyarországon is eSports-ként definiálunk, de halvány lila fingunk sincsen, mit is jelent valójában, ha nem a Wikipédián olvasnánk utána. Fantasztikus, van egy FELHASZNÁLHATÓ ALAPUNK. És?

Akkor következő lépésként ezt a hatalmas tömeget jobb esetben rávezetjük, vagy rávesszük, rosszabb esetben rákényszerítjük (szépen kitaposott ösvények állnak rendelkezésükre a játékfejlesztőknek, amennyiben mentális folyamatokat szeretnének befolyásolni a lehető legegyszerűbb módszerekkel) ezekre a közösségi felületekre és funkciókra? Egyáltalán miért tekintünk ezekre a nézőkre biztos utánpótlásként?

Miután elkötelezettek, elfogultak vagyunk az elektronikus sportok iránt, talán nehezen vagy egyáltalán nem akarjuk észrevenni, hogy minden bizonnyal vannak olyan nézők-játékosok, akik egyszerűen csak hedonisták, azaz élvezetből játszanak - néznek (kikapcsolódás, szociális kapcsolatok, ön- vagy szabad akart beteljesítése, kiteljesedés-beteljesülés, virtuális identitás, SZÓRAKOZÁS, stb.).

Azon is érdemes elgondolkodni, vajon akkor ezek a játékosok-nézők miért követik figyelemmel a kompetitív közösség történéséit, néznek meccseket és így tovább. Talán ezért mert a játék és annak szemlélése a Möbius-szalag „ugyanazon oldalán” helyezkedik el és ezen elszakíthatatlan kettőség észrevétlenül beépült a játékosok mindennapos szokásai, teendői közé, attól függetlenül, hogy versenyszinten vagy egyszerűen csak kedvtelésből szemlélődnek. Amikor másokat nézünk játék közben akkor szellemi, érzelmi megközelítésből nem egyszerűen csak vidáman szemlélődő egyének vagyunk, hanem gyakran fizikai értelemben is megtestesítjük az éppen figyelemmel követett játékost, tehát belső világa mutatkozhat, nyilatkozhat ki bennünk.

A játékok szemlélése könnyedén hatalmába kerít minket, inspiráló erőként hat ránk, hogy azonnal beizzítsuk az aktuálisan figyelemmel követett produktumot és órákon keresztül nyüstöljük, még akkor is, ha előtte 10-20 perccel korábban éppen azért hagytuk abba, mert borzasztó módon meguntuk. Gyakran előfordulhat, hogy miközben egy számunkra jól ismert játékot nézünk, akkor zsigereinkben érezzük, hogy saját tapasztalataink összeforrnak a megfigyelt játékkal: beugranak bizonyos mozdulatsorok, ezt miért így csinálta és én miért nem, mit rontottam el, hogyan helyezkedik bizonyos szituációkban stb. Ebben az esetben lenyűgöz bennünket, hogy milyen lehetőségekkel nem számoltunk, illetve ebből egyenesen következik, hogy milyen új lehetőségeket kell azonnal kipróbálunk. Ilyenkor rohanunk vissza a játékunkhoz és elsajátítjuk a látottakat (értsd: hozzálátunk a fejlődéshez) vagy csak elmerülünk a játék nyújtotta környezetben újra átéljük a látottakat.

Mindennél számottevően részletesebben is belemászhatnánk a játékos – néző kettős viszonyába, azonban feltételezem ilyen mélységben kevesen érdeklődnek a téma iránt. Mindössze arra próbáltam rámutatni, hogy borzasztóan megtévesztő a nézettségi statisztikákból messzemenő következtetéseket levonni. Ha jó emlékszem a témával kapcsolatban egy hosszabb cikket is megfogalmaztam, melynek keretében hozzáértő szakemberek darálták be a nézőszámokat körüllengő hülyeségeket. Egyszóval csak ismételni tudom csak magam: nagyszerű alap, amit tudni kellene kiaknázni, ellenkező esetben egy szép szám. Az hogy megosztunk egymással minden szart – van aki ügyesen csinálja, van érzéke hozzá – nem hiszem, hogy bármiben is kifejezetten erősítené az eSports közösségeket, legfeljebb az amúgy is gyenge lábakon álló újságírói munka lehetne színesebb és gyorsabb.

Másrészről azt ajánlanám mindazoknak, akik tényleg komolyan érdeklődnek az eSports iránt, esetleg nagyon tanult szakértőknek érzik magukat a témában, hogy képzeljék magukat egy olyan szituációba, amikor egy jelentős médiaorgánum számára a következő két pofonegyszerű kérdést kellene megválaszolni, mely több millió hazai emberhez (laikus) jutna el:
1. Hogyan értelmezné és magyarázná el legegyszerűbben az eSports jelentését? 2. Sportnak nevezhető az eSports?

Ha válaszokban bemagolt Wikipédia idézetek, az eSports történelmi mérkőzéseinek, személyeinek és versenyeinek időrendi felsorolása szerepelne, akkor köszönjük szépen, inkább építsétek tovább a hazai közösséget és ne foglalkozzatok a témával. Akik pedig kizárólag azzal érvelnének, hogy az NOB is elfogadta olimpiai sportként a sakk és bridzs sportágakat, nos, őket egyszerűen fejbe kellene lőni.

Amennyiben a válaszotokban valamilyen csoda folytán előkerülne Allen Guttman és könyve, sőt le tudnátok vezetni az általa kifejlesztett modellen valamint a modern sportok karakterizálásán keresztül, hogy miért is nevezhetjük sportnak az elektronikus dünnyögést, továbbá még Krantz, Logan, Taylor, Lowood, Witkowski, Wagner, Tiedmann is előkerülne, akkor nyugodtan hátradőlhetnénk a tévé, rádió előtt, hiszen senki sem bélyegezhetne minket agyament idiótáknak, akik a fizikai sportokat számítógépes játékokkal gyalázzák meg.

Nem, mi hiányos alapismeretek mellett arról beszélünk, hogy halott az eSports, vagy pedig arról, hogy éppen az áttörés küszöbén állunk. Well played.
Egy kortárs celeb idézetet áterőszakolva a következőket fűzném hozzá:
"Az elkeseredettségnek olyan szintjeit mutattad meg nekem, amelyekre nem voltam kíváncsi."
It's a shame we have to die my dear, Noone's getting out of here alive this time...
avatar #9
bazsowicz 2013. február 26. 2040 hozzászólás 143.
Bevallom őszintén, továbbra is nehezemre esik megérteni azokat az embereket, akik a nézettségi statisztikákban, kismilliónyi néző összegereblyézésében, valamint a komoly financiális vonzattal rendelkező - ízlésesen becsomagolt, cukormázba mártogatott marketingtörekvések és bigdata bányászprojektek árnyékában az ilyen-olyan, de mindenképpen a világmegváltás szintjére emelt közösségi funkciókból eredeztetik az eSports következő nagy bummját.

Azzal természetesen nem vitatkozhatunk, hogy a nézettség nagyszerű alapot, alapokat szolgáltathat az eSports számára, de ennél többet nem érdemes beleerőszakolni. Persze előhozakodhatunk mindenféle ötlettel, melynek többségét valamilyen formában már sikerült az okos embereknek megszilárdítaniuk és olykor ráerőszakolniuk a kedves játékosokra.

De alapvetően mi történik, akkor, ha milliárdok néznek közvetítéseket, de nincsen egy platform, amely úgymond katalizátorként működve beolvasztaná ezeket a POTENCIÁLIS játékosok abba a szubkultúrába vagy gaming nichebe – vagy nevezzük annak, aminek csak akarjuk -, amit Magyarországon is eSports-ként definiálunk, de halvány lila fingunk sincsen, mit is jelent valójában, ha nem a Wikipédián olvasnánk utána. Fantasztikus, van egy FELHASZNÁLHATÓ ALAPUNK. És?

Akkor következő lépésként ezt a hatalmas tömeget jobb esetben rávezetjük, vagy rávesszük, rosszabb esetben rákényszerítjük (szépen kitaposott ösvények állnak rendelkezésükre a játékfejlesztőknek, amennyiben mentális folyamatokat szeretnének befolyásolni a lehető legegyszerűbb módszerekkel) ezekre a közösségi felületekre és funkciókra? Egyáltalán miért tekintünk ezekre a nézőkre biztos utánpótlásként?

Miután elkötelezettek, elfogultak vagyunk az elektronikus sportok iránt, talán nehezen vagy egyáltalán nem akarjuk észrevenni, hogy minden bizonnyal vannak olyan nézők-játékosok, akik egyszerűen csak hedonisták, azaz élvezetből játszanak - néznek (kikapcsolódás, szociális kapcsolatok, ön- vagy szabad akart beteljesítése, kiteljesedés-beteljesülés, virtuális identitás, SZÓRAKOZÁS, stb.).

Azon is érdemes elgondolkodni, vajon akkor ezek a játékosok-nézők miért követik figyelemmel a kompetitív közösség történéséit, néznek meccseket és így tovább. Talán ezért mert a játék és annak szemlélése a Möbius-szalag „ugyanazon oldalán” helyezkedik el és ezen elszakíthatatlan kettőség észrevétlenül beépült a játékosok mindennapos szokásai, teendői közé, attól függetlenül, hogy versenyszinten vagy egyszerűen csak kedvtelésből szemlélődnek. Amikor másokat nézünk játék közben akkor szellemi, érzelmi megközelítésből nem egyszerűen csak vidáman szemlélődő egyének vagyunk, hanem gyakran fizikai értelemben is megtestesítjük az éppen figyelemmel követett játékost, tehát belső világa mutatkozhat, nyilatkozhat ki bennünk.

A játékok szemlélése könnyedén hatalmába kerít minket, inspiráló erőként hat ránk, hogy azonnal beizzítsuk az aktuálisan figyelemmel követett produktumot és órákon keresztül nyüstöljük, még akkor is, ha előtte 10-20 perccel korábban éppen azért hagytuk abba, mert borzasztó módon meguntuk. Gyakran előfordulhat, hogy miközben egy számunkra jól ismert játékot nézünk, akkor zsigereinkben érezzük, hogy saját tapasztalataink összeforrnak a megfigyelt játékkal: beugranak bizonyos mozdulatsorok, ezt miért így csinálta és én miért nem, mit rontottam el, hogyan helyezkedik bizonyos szituációkban stb. Ebben az esetben lenyűgöz bennünket, hogy milyen lehetőségekkel nem számoltunk, illetve ebből egyenesen következik, hogy milyen új lehetőségeket kell azonnal kipróbálunk. Ilyenkor rohanunk vissza a játékunkhoz és elsajátítjuk a látottakat (értsd: hozzálátunk a fejlődéshez) vagy csak elmerülünk a játék nyújtotta környezetben újra átéljük a látottakat.

Mindennél számottevően részletesebben is belemászhatnánk a játékos – néző kettős viszonyába, azonban feltételezem ilyen mélységben kevesen érdeklődnek a téma iránt. Mindössze arra próbáltam rámutatni, hogy borzasztóan megtévesztő a nézettségi statisztikákból messzemenő következtetéseket levonni. Ha jó emlékszem a témával kapcsolatban egy hosszabb cikket is megfogalmaztam, melynek keretében hozzáértő szakemberek darálták be a nézőszámokat körüllengő hülyeségeket. Egyszóval csak ismételni tudom csak magam: nagyszerű alap, amit tudni kellene kiaknázni, ellenkező esetben egy szép szám. Az hogy megosztunk egymással minden szart – van aki ügyesen csinálja, van érzéke hozzá – nem hiszem, hogy bármiben is kifejezetten erősítené az eSports közösségeket, legfeljebb az amúgy is gyenge lábakon álló újságírói munka lehetne színesebb és gyorsabb.

Másrészről azt ajánlanám mindazoknak, akik tényleg komolyan érdeklődnek az eSports iránt, esetleg nagyon tanult szakértőknek érzik magukat a témában, hogy képzeljék magukat egy olyan szituációba, amikor egy jelentős médiaorgánum számára a következő két pofonegyszerű kérdést kellene megválaszolni, mely több millió hazai emberhez (laikus) jutna el:
1. Hogyan értelmezné és magyarázná el legegyszerűbben az eSports jelentését? 2. Sportnak nevezhető az eSports?

Ha válaszokban bemagolt Wikipédia idézetek, az eSports történelmi mérkőzéseinek, személyeinek és versenyeinek időrendi felsorolása szerepelne, akkor köszönjük szépen, inkább építsétek tovább a hazai közösséget és ne foglalkozzatok a témával. Akik pedig kizárólag azzal érvelnének, hogy az NOB is elfogadta olimpiai sportként a sakk és bridzs sportágakat, nos, őket egyszerűen fejbe kellene lőni.

Amennyiben a válaszotokban valamilyen csoda folytán előkerülne Allen Guttman és könyve, sőt le tudnátok vezetni az általa kifejlesztett modellen valamint a modern sportok karakterizálásán keresztül, hogy miért is nevezhetjük sportnak az elektronikus dünnyögést, továbbá még Krantz, Logan, Taylor, Lowood, Witkowski, Wagner, Tiedmann is előkerülne, akkor nyugodtan hátradőlhetnénk a tévé, rádió előtt, hiszen senki sem bélyegezhetne minket agyament idiótáknak, akik a fizikai sportokat számítógépes játékokkal gyalázzák meg.

Nem, mi hiányos alapismeretek mellett arról beszélünk, hogy halott az eSports, vagy pedig arról, hogy éppen az áttörés küszöbén állunk. Well played.
Death is the road to awe.
avatar #8
warmonger441 2013. február 26. 49 hozzászólás 4234.
Válasz Fygaroo #7. hozzászólására
Jó kis cikk. Én személy szerint azért örülök ennek az egésznek, mert brutál jó ötletnek tartom a gaikai-t, és ez a kooperáció hátha felvirágoztatja.
Régebben próbáltam már a demójukat, de az itthoni internet elérés korlátai sajnos élesen megmutatkoznak...
(röviden annak aki nem ismerné: az elképzelés az, hogy a játék nem a te gépeden fut, hanem egy távoli 8 videokártyás 10ghz-es SZÖRNYETEGEN 900 fps-el, és stream segítségével játszol full HD-ban ultra beállításokkal a pentium II-es tragacsodon)

Ha messzebb megyünk, egyrészről nagyon szimpatikusnak tűnnek a felhő alapú informatikai megoldások, másrészről viszont megvannak a (sci-fi-vel vegyített) veszélyei. Ghost in the shell pl. : )
Azért eröltetik h mindenki fizessen a játékért. Ráadásul nagyon gond valóban a hálózatok állapota. Nálunk (pesthez közel!!20km) most fejlesztették és 2hét után már túl is van terhelve a rendszer.... 100+ ping hun szerverekkel :)
avatar #7
Fygaroo 2013. február 26. 661 hozzászólás 560.
Jó kis cikk. Én személy szerint azért örülök ennek az egésznek, mert brutál jó ötletnek tartom a gaikai-t, és ez a kooperáció hátha felvirágoztatja.
Régebben próbáltam már a demójukat, de az itthoni internet elérés korlátai sajnos élesen megmutatkoznak...
(röviden annak aki nem ismerné: az elképzelés az, hogy a játék nem a te gépeden fut, hanem egy távoli 8 videokártyás 10ghz-es SZÖRNYETEGEN 900 fps-el, és stream segítségével játszol full HD-ban ultra beállításokkal a pentium II-es tragacsodon)

Ha messzebb megyünk, egyrészről nagyon szimpatikusnak tűnnek a felhő alapú informatikai megoldások, másrészről viszont megvannak a (sci-fi-vel vegyített) veszélyei. Ghost in the shell pl. : )
It's a shame we have to die my dear, Noone's getting out of here alive this time...
avatar #6
HODOR 2013. február 26. 775 hozzászólás 486.
csak nekem nem ingerem hogy kiposztoljam hogy "WOW GECCI AKKORA FEJET LŐTTEM"
ki a nyan-nyant érdekel? teljesítmény? nem.

edit: látom #1 is írt hasonlót
avatar #5
SIN 2013. február 26. 2161 hozzászólás 127.
Válasz hello_kitty #1. hozzászólására
Ez eddig nagyon szép, de a jelenlegi többnyire asszimetrikus internetcsomagokkal ez problémás lesz. Másrészt egy ilyen jellegű dolog, ha tényleg annyira elterjedt lesz mint a fészbúk, akkor fog még infrastruktúrális gondokat okozni.

Részemről pedig nem érzek folyamatos kényszert, hogy kapcsolatban legyek mindenkivel/májérkodjak a semmivel. Nomeg köszönöm nem kérek az fps+kontroller kombinációból, mivel natívan a PS4 sem fogja támogatni az egyéb beviteli eszközöket.
Ne Mo-ból indulj ki, amikor ilyen kijelentéseket teszel. :) Mire kijön a PS4 addigra már a mobilom fog tudni 10/10 mbitet fel/le sima 4/5 G-ről...

Egyébként tegnap volt, élőben néztem délelőtt a tech demókat az új PS4 motorról, hát komám, tudom hogy CGI, meg a játékok nagy része ilyen szintet nem fog hozni, de ha csak a 3/4-e meglesz, akkor brutális élményt fog adni egy hozzávaló 4K-s TV-n. :xD:
avatar #4
SIN 2013. február 26. 2161 hozzászólás 127.
Válasz ThomasJR #2. hozzászólására
osztom a véleményed Az FPS + kontroller kombóról. Mondom ezt úgy hogy én XBOX360-on játszom, kontrollerral. Látom videókon hogy milyen PC-n a játék és irigykedem. Gyorsan tudtok fordulni és precízen lehet célon tartani. Ha én kontrolleren felveszem az érzékenységet, igaz hogy gyorsan tudok forogni, de felejtős hogy bárkit is eltaláljak, olyan rángatós lesz az analóg kar legkisebb mozdítására! A tank lövegtornya olyan lassan fordul, mintha kézzel csörlőzném, emiatt rendszeresen szanaszéjjel szivat akár egyetlen RPG-s is ha van némi sütnivalója...
Mégse merek PC-re átnyergelni, mert minimum 10 év lemaradásban vagyok kontroller+egér kombó használatában. Mindent bal kézzel kell csinálni a klaviatúrán, mint egy zongoristának. Én nem vagyok az :mosoly:;Ezt már nem hiszem hogy el tudnám sajátítani...:bocs:
Mindent lehet, csak akarni kell. Senki nem fogja neked azt mondani, hogy a PC jobb vagy fordítva, ha pedig mégis, annak ne is hidd el. A konzol más szemléletet és életvitelt tükröz, kinek mi jön be jobban, ennyi.
PC-sként próbáltam már xbox/ps3-on FPS-t, tényleg nem épp a legegyszerűbb a célzás, de van rásegítő tudtommal.
avatar #3
-CARSON- 2013. február 26. 249 hozzászólás 1473.
Válasz ThomasJR #2. hozzászólására
osztom a véleményed Az FPS + kontroller kombóról. Mondom ezt úgy hogy én XBOX360-on játszom, kontrollerral. Látom videókon hogy milyen PC-n a játék és irigykedem. Gyorsan tudtok fordulni és precízen lehet célon tartani. Ha én kontrolleren felveszem az érzékenységet, igaz hogy gyorsan tudok forogni, de felejtős hogy bárkit is eltaláljak, olyan rángatós lesz az analóg kar legkisebb mozdítására! A tank lövegtornya olyan lassan fordul, mintha kézzel csörlőzném, emiatt rendszeresen szanaszéjjel szivat akár egyetlen RPG-s is ha van némi sütnivalója...
Mégse merek PC-re átnyergelni, mert minimum 10 év lemaradásban vagyok kontroller+egér kombó használatában. Mindent bal kézzel kell csinálni a klaviatúrán, mint egy zongoristának. Én nem vagyok az :mosoly:;Ezt már nem hiszem hogy el tudnám sajátítani...:bocs:
Nekem is hasonló tapasztalataim vannak codban. Lassú egér érzékenységnél nem lehet forogni, viszont ha feljebb veszem nem lehet célozni :/ (xbox) Egyébként én mindig is gépen játszottam, max a haverok miatt funoltunk egy kicsit anno ps2/xbox-al. Egyébként szerintem hamar hozzászoknál a gépi játékhoz :) próbáld ki.
"Como esta senorita tu hablas espanol? Égnek áll a faszom annyira gyönyörű vagyol!"
avatar #2
ThomasJR 2013. február 26. 80 hozzászólás 3203.
Válasz hello_kitty #1. hozzászólására
Ez eddig nagyon szép, de a jelenlegi többnyire asszimetrikus internetcsomagokkal ez problémás lesz. Másrészt egy ilyen jellegű dolog, ha tényleg annyira elterjedt lesz mint a fészbúk, akkor fog még infrastruktúrális gondokat okozni.

Részemről pedig nem érzek folyamatos kényszert, hogy kapcsolatban legyek mindenkivel/májérkodjak a semmivel. Nomeg köszönöm nem kérek az fps+kontroller kombinációból, mivel natívan a PS4 sem fogja támogatni az egyéb beviteli eszközöket.
osztom a véleményed Az FPS + kontroller kombóról. Mondom ezt úgy hogy én XBOX360-on játszom, kontrollerral. Látom videókon hogy milyen PC-n a játék és irigykedem. Gyorsan tudtok fordulni és precízen lehet célon tartani. Ha én kontrolleren felveszem az érzékenységet, igaz hogy gyorsan tudok forogni, de felejtős hogy bárkit is eltaláljak, olyan rángatós lesz az analóg kar legkisebb mozdítására! A tank lövegtornya olyan lassan fordul, mintha kézzel csörlőzném, emiatt rendszeresen szanaszéjjel szivat akár egyetlen RPG-s is ha van némi sütnivalója...
Mégse merek PC-re átnyergelni, mert minimum 10 év lemaradásban vagyok kontroller+egér kombó használatában. Mindent bal kézzel kell csinálni a klaviatúrán, mint egy zongoristának. Én nem vagyok az :mosoly:;Ezt már nem hiszem hogy el tudnám sajátítani...:bocs:
avatar #1
hello_kitty 2013. február 26. 1633 hozzászólás 197.
Ez eddig nagyon szép, de a jelenlegi többnyire asszimetrikus internetcsomagokkal ez problémás lesz. Másrészt egy ilyen jellegű dolog, ha tényleg annyira elterjedt lesz mint a fészbúk, akkor fog még infrastruktúrális gondokat okozni.

Részemről pedig nem érzek folyamatos kényszert, hogy kapcsolatban legyek mindenkivel/májérkodjak a semmivel. Nomeg köszönöm nem kérek az fps+kontroller kombinációból, mivel natívan a PS4 sem fogja támogatni az egyéb beviteli eszközöket.
- Önben testet ölt az erőszakra való hajlam... - Higgye el nem vagyok őrült, a világ az amivel baj van...